Bland alla skador som en bil kan drabbas av är en trasig kamrem, nästan utan tvekan, den mest fruktade av alla.
Den tid som anges i bilens instruktionsbok för byte av kamremmen måste följas för att man inte ska drabbas av stora problem om den går sönder.
Allt eftersom tiden går och bilen slits ut börjar defekter dyka upp, vissa mer betydande än andra. Det finns dock ett problem som är oförutsägbart och kan dyka upp när som helst. Detta är brottet på fordonets timingkedja, som, om det händer, eventuellt kan bryta hela motorn, med ofattbara reparationskostnader.
För dem som inte vet är funktionen hos timingkedjan att samordna vevaxelns rörelse med kamaxeln.
Vilka är dessa komponenter som finns i motorn och är så viktiga:
- Vevaxel: detta är en roterande axel som omvandlar en kolvs fram- och återgående rörelse till en rotationsrörelse.
- Kamaxel: den är ansvarig för att reglera rörelsen för inlopps- och avgasventilerna.
Efter ett tag är det normalt att kamkedjan slits ut och måste bytas ut, vanligtvis vid en fastställd körsträcka, som varierar beroende på bilmodell.
Att låta det passera, att blunda och inte byta kamrem i tid kan vara katastrofalt om den går sönder. När bilen är i rörelse kan de synkroniserade motordelarna vridas och orsaka mer än kostsamma skador.
För att ta reda på hur ofta du ska byta kamrem på din bil finns det inget bättre än att följa de råd som ges av Rodi Motor Service, som i den här artikeln förklarar allt om denna viktiga del av fordonets motor.
Bil: hur ofta ska kuggremmen bytas?
Varje biltillverkare fastställer ett uppskattat datum för byte av kamremmen, vilket anges i fordonets instruktionsbok.
Det som varje förare bör veta om denna viktiga motordel är följande:
- Varje tillverkare rekommenderar ett intervall för byte av kamremmen, som kan variera från 65.000 kilometer till 130.000 kilometer.
- Varje bil som körs mer frekvent i stadsområden, möjligen reduceras bältets hållbarhetsmarginal, och är 20% eller 25% lägre än fabriksmanualen. Om tillverkaren rekommenderar att kamremmen ska bytas vid 90.000 kilometer och bilen endast körs i tätort, är det i detta fall lämpligt att göra det vid 70.000 kilometer.
- Om bilen körs dagligen på motorvägar eller motortrafikleder kommer remmens hållbarhet förmodligen att ligga i linje med tillverkarens rekommendation.