Vi testade eco-driving: våra tips för att förbruka mindre bränsle och avlasta plånboken

driving

Är eco-driving verkligen så bra för plånboken och miljön? För att ta reda på det testade vi denna körmetod med en körskola.

Termen ”eco-driving” har två betydelser. ”Det är både miljövänligkörning och samtidigt mycket ekonomiskt , förklarar Frédérique, utbildare på Faidherbes körskola i Paris. Att köra miljövänligt bidrar förvisso till att begränsa CO2-utsläppen, men ännu viktigare är att det på individuell nivå kan spara upp till 20 % bränsle, enligt siffror från den franska byrån för ekologisk omställning.

Så för att ta reda på hur det ligger till åkte vi tillbaka till körskolan med en utmaning i åtanke (som lagts fram av den franska körskolan Faidherbe): att jämföra vår vanliga körning med körning som styrs av de rätta ekologiska och/eller ekonomiska gesterna på samma sträcka.

En 6 km lång sträcka i östra Paris

Klockan tio prick torsdagen den 20 februari gav vi oss iväg på en 6 km lång resa i östra Paris. Som en del av en stadsbilists dagliga rutin stannade vi regelbundet vid rödljus, bakom en cyklist, var tvungna att ta oss igenom komplexa korsningar och var tvungna att se till att vi respekterade hastighetsbegränsningarna. ”Du klarar dig ganska bra för någon som inte är van vid stadskörning. Kom så ska jag ge dig ditt körkort”, säger Frédérique, vår handledare för dagen.

Instrumentpanelen i den Renault Clio som vi körde visade dock inte någon lysande ekologisk poäng: ”77/100”, med en förbrukning på 8 liter bränsle per 100 km. Vår framförhållning och våra växlingar var inte tillfredsställande ur miljösynpunkt”, står det på instrumentpanelen.

Var uppmärksam på fordonsunderhåll

”Du ser, din körning är inte dålig, men det finns fortfarande utrymme för förbättringar. Förra veckan uppnådde jag en eco-driving-poäng på 96 av 100”, förklarar Frédérique. Men att uppnå en sådan poäng sker inte av sig självt, och ett antal viktiga reflexer måste sättas på plats, redan innan du ger dig ut på vägen.

För det första är det viktigt att du förbereder din resplan noga i förväg, ”trafikstockningar innebär oundvikligen mer bränsleförbrukning. Så långt det är möjligt bör du undvika dem”, råder Frédérique. Att kontrollera att däcken har rätt lufttryck är viktigt, liksom att göra en grundlig kontroll av bilen (olja, kylvätska, bromsvätska, ta bort smuts från filter). En dåligt underhållen bil kan leda till upp till 25% högre bränsleförbrukning, enligt trafiksäkerhetsmyndigheterna.

Fordonets vikt är också en avgörande faktor. Ta bort all onödig last, inklusive takboxar när de inte används. Enligt den franska trafiksäkerhetsmyndigheten kan överlastning av ett fordon leda till en 10-15% ökning av bränsleförbrukningen.

Det sista steget innan du ger dig ut på vägarna igen är att sätta bilen i ”eco-läge” (om det finns). I praktiken uppmuntrar detta till mer ekonomisk körning genom att justera transmissionsparametrarna och begränsa motoreffekten.

Andra motsvarande resa, denna gång i eco-driving-läge

Efter att ha tagit till oss tipsen är vi redo att ge oss iväg igen, vägledda av Frédériques ”eco-driving tips”. Den här gången handlar det om att släppa gasen så mycket som möjligt, att förutse för att inte stanna och att öka utväxlingen så mycket som möjligt. Detta är den grundläggande triptyken för eco-driving.

För att komma igång rådde Frédérique oss att accelerera ”bara lite”, med målet att byta växel ganska snabbt. Vid 30 km/h låg vi redan på 3:e växeln, 40 på 4:e och 50 på 5:e. Mekaniskt sett är detta möjligt, även om det är jobbigt att växla till 5:an i stan eftersom man måste växla ner så snabbt.

Ur förväntanssynpunkt visade sig uppgiften vara svårare. ”Ah, du ser, du har precis slösat bränsle”, förklarar Frédérique när vi accelererar strax innan vi stannar vid ett rödljus. ”För att undvika att bli lurad har jag en mycket enkel metod att ge dig”, tillägger tränaren.

Allt du behöver göra är att titta på trafikljusen bredvid dig: ”Om fotgängarljusen på den korsande gatan slår om till rött, så kommer dina billjus också att slå om till rött”. Ett annat tips är att eftersom trafikljuscykeln är mycket regelbunden: ”Om ditt trafikljus har varit grönt i ungefär trettio sekunder kommer det mycket snabbt att slå om till rött”. Även om denna ständiga uppmärksamhet på detaljer inte var helt vilsam, bidrog det faktum att man ofta tog bort foten från gaspedalen också till att främja en mer avslappnad körstil.

”Eco-driving är lite som en meditationssession”, sa vi till Frédérique. ”Det är också ett sätt att förbättra trafiksäkerheten”, svarar instruktören. När allt kommer omkring uppmuntrar eco-driving till större vaksamhet på vägen, minskad stress, ökade säkerhetsavstånd och bättre hastighetshantering. Enligt Bison futé minskar detta risken för olyckor med 10-15%.

Vårt omdöme om eco-driving: 12% bränslebesparing

Efter att ha kört ca 7 km, lite mer än den första sträckan, kom vi tillbaka till Faidherbes körskola. Vi var lite besvikna över att vi inte hade slagit Frédériques poäng för eco-driving, trots respektabla 94 av 100, men vi var glada över att se att instrumentpanelen nu gratulerade oss till vår framförhållning och växling.

Under den andra körningen förbrukade vi bara 6,4 liter bränsle per 100 kilometer, vilket motsvarar en bränslebesparing på 12 %. En slående statistik är att av de sju kilometer som tillryggalades andra gången, tillryggalades sex kilometer utan att ens trampa på gaspedalen, jämfört med bara två kilometer första gången. Och detta uppnåddes med samma medelhastighet vid båda tillfällena. ”Det visar bara att eco-driving inte är någon tidsspillan”, avslutar ECF-instruktören från Faidherbe.